Toen ik 20 jaar geleden begon met TCA, was mijn grootste zorg omtrent veiligheid dat er ingebroken zou worden in het bedrijfspand en dat waardevolle spullen – zoals PC’s, printers en telefoons – gestolen konden worden uit het magazijn. Maar in de loop der jaren, is deze zorg zwaar gemarginaliseerd en zelfs secundair geworden.

 

Waar tegenwoordig de primaire focus ligt, is op het voorkomen van diefstal van digitale gegevens van onze klanten. Cyberaanvallen lijken tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Foutloze en ondoordringbare beveiligingssystemen zijn binnen de kortste keren gekraakt en daarom is constante verbetering van virtuele beveiliging van groots belang. Veel mensen denken – onterecht – dat cyberinbraak alleen maar grote bedrijven treft, zoals banken en overheidsinstellingen, of bedrijven die gevoelige informatie in bewaring hebben.

Niet alleen op grootzakelijke informatie wordt jacht gemaakt. Ook voor digitale informatie bij het MKB en zelfs voor gegevens van privéapparaten en servers zijn hackers warm te krijgen. Alles dat een IP-adres heeft lijkt onder vuur te staan. Er zijn meer dan 15 miljard devices wereldwijd met een internetverbinding, en dat maakt cybersecurity onmisbaar in onze huidige samenleving.  

Zelfs onze kinderen lopen al gevaar. De gemiddelde leeftijd dat kids tegenwoordig een mobiele telefoon krijgen is 12 jaar*.  Ook zij lopen risico. Het gaat zelfs nog verder: afgelopen jaar zijn er gegevens van 6,4 miljoen – nog jongere – kinderen gestolen die gebruik maakten van een app waarmee zij met hun ouders konden communiceren.** Persoonlijke foto’s, audioberichten en chats van kinderen, allemaal in handen van één hacker.

Het meest aangevallen is de retail sector, volgens NTT’s jaarlijkse Global Threat Intelligence Report. Dit soort berichten zijn verontrustend als je weet dat 89% van de bedrijven binnen het MKB geen IT-professional -intern of extern- inzet bij databeveiliging.*** Als IT-leverancier voel ik mij dan ook verantwoordelijk om me hierover uit te laten. Binnen ons bedrijf en bij onze klanten hebben wij gelukkig nooit ernstige situaties meegemaakt op dit vlak. Ik houd persoonlijk toezicht op de beveiliging en zorg ervoor dat ik up to date ben met de ontwikkelingen binnen deze branche. Wij maken gebruik van de hoogste beveiligingsnormen, zowel voor de digitale als fysieke beveiliging van onze datacenters. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat de privacy van mijn klanten wordt geschonden of zelfs dat er van hen wordt gestolen.

Helaas voelen lang niet alle IT-leveranciers zich verantwoordelijk voor het beschermen van klantgegevens. Ik roep hierbij iedereen op die dit leest, die niet precies weet hoe de digitale beveiliging is geregeld op het werk (of thuis), om hier zo snel mogelijk achteraan te gaan. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat we zo veilig mogelijk leven in onze hedendaagse cyber-maatschappij.

* http://www.typhone.nl/blog/onderzoek-kinderen-en-een-gsm/

**http://infosecuritymagazine.nl/2015/12/02/bijna-125-000-nederlandse-kinderen-getroffen-door-hack-bij-vtech/

***http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/kleinere-bedrijven-onderschatten-belang-online-veiligheid

By |2017-07-03T12:52:14+00:00juli 11th, 2016|Categories: Blog|0 reacties