Persoonlijke ontwikkeling is voor mij als persoon erg belangrijk. Ik probeer iedere dag iets nieuws en nuttigs bij te leren, zowel op theoretisch en/of praktisch gebied. Deze ambitie tot persoonlijke ontwikkeling zie ik ook graag geïmplementeerd worden in mijn onderneming. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe methodes om klanten beter van dienst te kunnen zijn en om hen het beste product aan te kunnen bieden. Ik vind namelijk dat iedere ondernemer – en mens an sich- zich moet realiseren dat je eigen
ontwikkeling en groei begint bij anderen.

 

Toegepast op het bedrijfsleven betekent dit dat je klanten – natuurlijk – onmisbaar zijn voor je groei. Je klanten zijn niet alleen je grootste bron van inkomsten, maar ook van informatie en mogelijkheden tot innovatie. Hoe kom je er immers achter hoe je producten en diensten kunt verbeteren als je niet weet wat jouw klant denkt en voelt? Hoewel deze kennis tegenwoordig alom bekend is wordt het naar mijn mening nog altijd slecht toegepast in de praktijk van het bedrijfsleven.

Als ondernemer heb ik gemerkt in hoeverre je bedrijf verweven is met je persoonlijkheid. Ik heb medeondernemers in de afgelopen 20 jaar zien falen maar ook heel groot zien worden, op basis van hun persoonlijke kenmerken. Heb je geen doorzettingsvermogen? Dan heeft je bedrijf dat ook niet. Kun je jezelf niet profileren? Dan doet jouw bedrijf dat ook niet. Sta je niet open voor suggesties en verandering? Dan zal je onderneming blijven stilstaan in de tijd. Maar, ben je leergierig? Ben je goed in luisteren en het verwerken van feedback? Ben je altijd voorbereid op dynamiek? Dan zal je onderneming dit ook zijn. Daarom ben ik van mening dat het voor een ondernemer belangrijk is om persoonlijke groei na te streven in plaats van primair financiële winst te ambiëren. Persoonlijke groei is namelijk de belangrijkste winst die je ooit zult ervaren.

Niemand is perfect. Geen enkele ondernemer en geen enkel bedrijf. En dat hoeft ook niet. Daar zit namelijk – voor mij – de uitdaging van het leven in: blijven streven naar ontwikkeling door te leren van anderen, zodat anderen het van mij kunnen leren. Zowel binnen als buiten zakelijk gebied om. Daar word je een gelukkig ondernemer en een gelukkig mens van.

By |2016-06-14T11:35:25+00:00juni 13th, 2016|Categories: Blog|0 reacties