In mijn vorige blog ging ik in op het belang dat persoonlijke groei en ontwikkeling heeft op individueel én zakelijk vlak. Dat constante persoonlijke ontwikkeling een positieve invloed kan uitoefenen op zakelijke groei, wil ik graag illustreren door middel van een recent voorbeeld bij ons uit de praktijk.

 

Jarenlang heb ik me alleen gericht op het leveren van producten en diensten aan het midden- en klein bedrijf. Ik hecht namelijk veel waarde aan persoonlijk contact met mijn klanten en ik wil er zeker van zijn dat ik maatwerk kan leveren aan iedere onderneming. Een paar jaar geleden ben ik daarom ook begonnen met het bieden van extra opleidingen en cursussen aan mijn werknemers. Niet omdat ik ontevreden was over hun niveau, maar omdat – vooral in de laatste jaren – onze informatiemaatschappij zich ontzettend snel ontwikkeld heeft. Daardoor wordt het steeds belangrijker om op de hoogte te zijn van de nieuwste trends, ontwikkelingen en kennis op IT-gebied.

Onlangs is TCA IT-leverancier geworden van Wildlands Adventure Zoo Emmen. Met haar 22 hectare aan oppervlakte was dit letterlijk ons grootste project tot nu toe. Ik kan beamen dat de constante kennisvergroting binnen ons bedrijf ervoor zorgt dat we tegenwoordig de capaciteit en specialisatie in huis hebben om projecten van deze omvang aan te kunnen nemen.

Want grotere projecten brengen vaak grotere verantwoordelijkheden met zich mee. De problemen die zich voor kunnen doen binnen het mkb zijn vaak kleiner van aard en sneller en gemakkelijker op te lossen. Stel dat er een mailserver uitvalt op kantoor, heel vervelend, maar vaak binnen enkele uren – of zelfs minuten – verholpen.

Stel nu eens voor dat de server die de temperatuur automatisch regelt in het overdekte junglegebied van Wildlands uitvalt,  in hartje winter. Ook onze back-up server schakelt niet in en wij moeten binnen een aantal minuten het probleem oplossen, omdat er anders exotische dieren sterven. Dat is geen verantwoordelijkheid die je als bedrijf wilt hebben zonder er voor de volle 100% op voorbereid te zijn.

Of je nou aan het mkb producten en diensten levert, of aan grotere organisaties: kennisvergroting binnen je bedrijf is van essentieel belang. Zo kunnen kleinere problemen sneller opgelost worden omdat je werknemers relevante kennis sneller paraat hebben, maar zijn ze ook voorbereid op uitgebreidere probleemstukken waarbij ze zonder hulp van meerderen in staat zijn zelfstandig oplossingen te vinden.

Door te investeren in je werknemers investeer je tegelijkertijd in arbeidsvreugde en je onderneming, maar nog belangrijker: je investeert in de kwaliteit die je jouw klant biedt.

By |2017-07-03T12:52:14+00:00juni 22nd, 2016|Categories: Blog|0 reacties