Bellen over IP

Bellen over IP2017-07-03T12:52:11+00:00

IP staat voor Internet Protocol. Met deze telefoniedienst verlopen inkomende en uitgaande gesprekken niet meer via een telefoonlijn, maar via uw internetverbinding. Dit geldt ook voor al uw data. Telefonie en internet gaan dus over één netwerk, in plaats van over twee gescheiden netwerken. 

Waarom IP-telefonie?

Met onze publieke telefoniedienst ‘IP-Dialtone’ kunt u uw bedrijfsprocessen direct beter en efficiënter inrichten. U bent altijd en overal bereikbaar én u maakt optimaal gebruik van uw bandbreedte. Internet is goedkoop en de prijs is niet afhankelijk van de afstand, wat erg aantrekkelijk is voor de consument en de zakelijke gebruiker.

Betrouwbaar, veilig en gegarandeerde kwaliteit

Uw telefonie verloopt over een afgeschermde bedrijfsnetwerk (IP-VPN), dat rechtstreeks in verbinding staat met het openbare telefoonnet. De voordelen zijn:

  • Eenvoudig beheer
  • Kostenbesparend op telefoonabonnementen
  • Uitstekende gesprekskwaliteit
  • Altijd en overal bereikbaar
  • Bandbreedte wordt optimaal benut
  • Flexibel uitbreiden met nieuwe vestigingen, thuiswerkplekken en diensten
  • Flexibiliteit in het gebruik van geografische telefoonnummers
  • Behoud van bestaande telefoonnummers dankzij nummerportering
Bij IP-telefonie, Voice over IP of VoIP wordt het Internet of een ander IP-netwerk gebruikt om spraak te transporteren. Hierdoor wordt telefonie mogelijk op datanetwerken en ontstaat de mogelijkheid om de voorheen traditioneel gescheiden werelden van spraak en data samen te voegen. Hierdoor is nog slechts één infrastructuur nodig en kunnen bovendien nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld. 

De verschillen:

Bij VoIP wordt de spraak omgezet in internetverkeer en is de drukte op internet van toepassing op de kwaliteit van de verbinding, die in praktijk nog wel eens stoort en/of onbetrouwbaar is. Verder is VoIP niet compatibel met apparatuur als faxen en modems.

VoDSL geeft de voordelen van internettelefonie zonder de nadelen. Men kan kiezen uit meerdere aanbieders en heeft daardoor toegang tot goedkope tarieven en abonnementen. Tegelijkertijd heeft men garantie op een goede gesprekskwaliteit en is de betrouwbaarheid (de kans op een geslaagde verbinding) groter dan bij VoIP.

VoDSL is in tegenstelling tot VoIP compatibel met ISDN. Het is mogelijk om in plaats van een analoge telefoniedienst een ISDN-dienst over de ADSL-verbinding te leggen, waarbij de beller alle voordelen van een ISDN-verbinding kan genieten.

VoIP lijkt de technologie van de toekomst te worden die ISDN inmiddels zowel op de zakelijke markt als de consumentenmarkt begint te verdringen. Redenen hiervoor zijn dat internet goedkoop is en de prijs niet afhankelijk van de afstand is, dus erg aantrekkelijk voor de consument of de zakelijke gebruiker.

Het nadeel van VoIP, gebrek aan QoS, zal door verbetering van de techniek langzaamaan te verwaarlozen zijn en de betrouwbaarheid van een ISDN telefonie netwerk nog steeds beter te controleren dan een VoIP netwerk. Echter het is een feit dat de diverse telecom- /netwerk- /internet-leveranciers zo min mogelijk netwerktechnieken willen onderhouden, omdat dit kosten bespaart. Alles over IP is in principe goedkoper dan een apart netwerk voor telefonie, een apart netwerk voor Internet en een apart netwerk voor ATM.

‘All-IP’ is een uitdrukking die daarbij hoort. IP als protocol was al geschikt om te werken over allerlei onderliggende netwerktechnieken; de tendens is dan ook dat steeds meer netwerk-protocollen over IP getransporteerd worden. Concluderend kunnen we stellen dat ALL IP een flexibele, meer “op het lijf geschreven”, communicatieplatform is en zal worden voor de consument en de zakelijke gebruiker.

Ons advies zal zich niet beperken tot het kostenaspect. Termen als flexibiliteit, integratie zijn mede zo belangrijk. Op basis van de eigenschappen van uw organisatie wordt bepaald welk communicatiesysteem het beste bij u past. Zo kunnen bepaalde eigenschappen van ISDN u op het lijf geschreven zijn. Natuurlijk kan het zijn dat zelfs een combinatie wordt gekozen van IP en ISDN. In ieder geval is dit niet ongebruikelijk.

De volgende punten zijn van belang bij de keuze voor een bepaald platform

  • Hoeveel waarde hecht u aan de betrouwbaarheid van uw communicatielijnen?
  • Hoe gevoelig bent u voor kostenbesparing
  • Heeft u meerdere vestigingen in verschillende netnummergebieden
  • Wilt u verschillende nummers porteren naar 1 aansluiting en vervolgens de clip informatie behouden?
  • Bent u bereid meer diensten af te nemen bij dezelfde provider?
  • Wilt u de mogelijkheid bieden voor uw klanten om te kunnen pinnen
  • Heeft u een alarm installatie met door melding naar een meldkamer?