Albert Spanjer, algemeen directeur van TCA aan het woord.

Je huurt niet de kleinste auto als je gaat verhuizen;
je laat niet de deur open staan als je je huis verlaat;
je deelt niet je wachtwoord of pincode met een vreemde;
je slaapt niet op de grond om uitgerust wakker te worden;

je kiest niet de goedkoopste ICT-leverancier om veilig en betrouwbaar te werken. Toch?

Goedkoop is regelmatig duurkoop, dat weet bijna iedereen. Soms neem je het zelfs letterlijk op de koop toe, want er zijn maar weinig mensen die nooit iets hebben gekocht onder het mom van zoiets als: “Mocht het stukgaan dan is dat niet zo erg, want het kostte ook niks”. Op zich niets mis mee – tenzij het gaat over consumentisme, maar dat zijspoor betreed ik vandaag niet.

Wat ik in dit stuk duidelijk wil maken is dat men zich helaas grotendeels nog onbewust is van het gevaar dat ze lopen als ze zich alleen laten leiden door de prijs met een mooi verkoopverhaal bij het uitkiezen van een IT- en telefonieleverancier. Ik noem dit gekscherend wel eens prijslijdende keuzes en verkoopfictie, omdat het maken van de goedkoopste ICT-keuzes heel vaak op doffe ellende uitdraait. Ik heb heel wat ICT-systemen mogen vervangen de afgelopen 23 jaar. En geloof me, de slechtste systemen zijn vaak het goedkoopst om aan te schaffen en het duurst om te vervangen.

“Ik noem dit gekscherend wel eens prijslijdende keuzes en verkoopfictie, omdat het maken van de goedkoopste ICT-keuzes heel vaak op doffe ellende uitdraait.”

Ik wil hiermee niet zeggen dat goedkopere ICT-oplossingen altijd slecht zijn, maar je moet jezelf toch even achter de oren krabben als de prijs te mooi lijkt om waar te zijn. Ook zijn er veel belangrijkere zaken om over na te denken voordat je je laat leiden door de prijs, zoals: waar staat mijn data opgeslagen? Is mijn leverancier en haar datacenter(s) wel gecertificeerd? Voldoen zij ook aan AVG-wetgeving?

En hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit? Bij uitval van systemen ligt in het minste geval een substantieel gedeelte van de werkzaamheden binnen je organisatie stil. Dit kost veel geld: verminderde productiviteit, maar ook onvrede van klant en werknemer. Zonder direct commercieel doel vind ik het belangrijk dat iedereen op de hoogte is van de belangrijke en indringende rol van ICT in ons leven. Want het speelt niet alleen op de werkvloer, maar ook thuis en op elke andere denkbare plaats ter wereld.

“Toen ik 23 jaar geleden begon met TCA had ik nooit verwacht terecht te komen in één van de grootste, maar ook gevaarlijkste revoluties aller tijden: de digitale.”

Toen ik 23 jaar geleden begon met TCA had ik nooit verwacht terecht te komen in één van de grootste, maar ook gevaarlijkste revoluties aller tijden: de digitale. Waarom de digitale revolutie één van de grootste revoluties is hoef ik denk ik niet uit te leggen. Maar waarom is het één van de gevaarlijkste? ICT kan kwaadwillend, als wapen worden ingezet. Sterker nog, dat wordt al op zeer grote schaal gedaan: het hacken van internationale instanties, de verspreiding van nepnieuws om verkiezingen te beïnvloeden, diefstal van (intellectueel) eigendom, cyberaanvallen op kerncentrales, ziekenhuizen en tal van andere typen bedrijven. Daarnaast is identiteitsdiefstal en het misbruik maken van andermans persoonsgegevens – bijvoorbeeld door middel van phishing en CEO fraude – onderdeel van digitalisering anno 2019.

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof dat de digitale revolutie ook één van de meest ingenieuze en wonderbaarlijke is. Maar, voorzichtigheid is geboden. Niet ieder bedrijf heeft immers een CIO (Chief Information Officer) met de nodige technisch-strategische kennis in huis. Zowel op zakelijk als persoonlijk vlak raad ik aan om ICT-gerelateerde keuzes goed te overdenken, of te laten overdenken door een onafhankelijk specialist. Niet alleen om de mogelijk nadelige gevolgen te voorkomen, maar ook om optimaal gebruik te kunnen maken van alle buitengewone voordelen die digitalisering biedt.

“Organisaties die écht slagen hebben een aantal zaken met elkaar gemeen en ik durf met absolute zekerheid te stellen dat het hebben van een uitgekiende ICT-strategie daar één van is.”

Zoals de de potentie van persoonlijke en zakelijke netwerken, de snelheid waarmee men kan communiceren en informatie kan delen. En om specifiek terug te komen op het zakelijke vlak: de realisatie dat ICT één van de belangrijkste strategische bedrijfsmiddelen is, is vandaag de dag inherent aan succesvol zaken doen. Organisaties die écht slagen hebben een aantal zaken met elkaar gemeen en ik durf met absolute zekerheid te stellen dat het hebben van een uitgekiende ICT-strategie daar één van is.

Moraal van het verhaal? Laat u niet verleiden door verdacht lage prijzen wanneer u een ICT-systeem aanschaft, én daarbij snelheid, betrouwbaarheid en veiligheid wenst. Het hoeft maar één keer goed mis te gaan en uw aankoop is een miskoop.Waarom ik u dit vertel? Helaas voelen lang niet alle ICT-leveranciers zich verantwoordelijk voor dataveiligheid, continuïteit en kwaliteit. Denk goed na voordat u met een ICT-leverancier in zee gaat, want in onze dynamische informatiesamenleving worden uw ICT-gerelateerde keuzes met de dag belangrijker.